top of page

Höstmys


Fikapaus under Fixardagen

Hösten är här och många av oss har mycket omkring sig just nu. Ändå bubblar det på Klustret. Vi har fått välkomna flera härliga nya medlemmar. Det skruvas och fixas i lokalerna. Och vi har blivit inbjudna till många spännande events.


Samtidigt fortsätter Klustrets olika cirklar att mötas, diskutera och utveckla sitt arbete.


Här kommer senaste nytt från dem:


Kommunikationscirkeln

Magnus (lead), Annika, Johan L, Sophy, Ted, Tomas (Anna och Johan H är inte aktiva just nu)

Nya medlemmar i cirkeln efter sommaren är Johan L, Sophy, Ted och Tomas.

  • Vi tittar tillsammans på hur vi kan förbättra kommunikationen både utåt och inåt, och ska planera vad vi mäktar med för förbättringar utifrån resurser i tid och kunskap.

  • Texter på hemsidan har uppdaterats och nya bilder är på gång.

  • Vi har också fångat upp att hemsidan “inte räcker till” för all kommunikation. Det gör att vi tittar på hur vi kan använda både vår interna Facebook-grupp och externa Facebook-sida som komplement.

  • Vi håller på att tillsammans med event-cirkeln (Sofie) att skapa en grupp som tar hand om event som ska publiceras så att Magnus inte blir “flaskhals”.


Medlemscirkeln

Anette (lead), Karin, Marie-Louise, Lotta, Jeanette, Daniel, Stefan


Det är roligt att få välkomna nya medlemmar till vår community.

  • Sedan maj har vi välkomnat: Gustav Elmberger, Anne-Marie Brodén, Magnus Wikholm, Mia Liljeberg, Ted Bergkvist, Sophy Elevall, Sofia Arvegård, Maria Engström-Eriksson, Daniel Ek, Tomas Walch och Cecilia Andersson. 1 november välkomnar vi ytterligare en medlem: Ingela Svedin.

Vi har plats för många fler medlemmar som vill bidra i vår vision och till mångfald.

  • Se dig omkring i dina nätverk och bjud in till att komma och känna in om Klustret är en plats att vara med och samskapa i.

Alla medlemmar:

  • Presentera dig gärna i din profil - där kan du skriva mer om vem du är, din passion, din önskan om samskapande, vad du gör och kan bidra med. Det kan hjälpa att hitta beröringspunkter och möjligheter till gemensamma projekt. Tips, det du skriver i huvudflödet läses av fler

Några medlemmar har av olika anledningar valt att avsluta sina medlemskap:

  • 29K har övergått i en projektorganisation utan fysisk lokal, Sanna Käll hittade sitt terapeutsammanhang som hon letade efter där hon tar emot klienter och Loa Lava Brynjulfsdottir skalar för tillfället bort för att fokusera 100% på sina uppdrag och hälsar att hon ser fram emot att komma tillbaka. Stig Zandrén avslutar sista oktober.

Eventcirkeln

Sofie (tf Lead), Gunilla, Harald, Per


Eventcirkeln håller följande områden varma:

  • Guide för att arrangera event på Klustret - här finns allt du behöver för att sätta upp ett event på Klustret. Om du saknar något eller behöver hjälp är det bara att du hör av dig. Och, uppdatera gärna om du har en lösning eller formulering som gör mer nytta.

  • Vi ses på Klustret - återkommande lättsamma vecko-event som ska inbjuda till att spendera mer tid på plats på Klustret. (alla) Måndagar=Klustret Online, därefter ett rullande upplägg med Tisdagsfrukost, Onsdagslunch, Torsdagsfika, Fredags-Aw vardera var 4e vecka. På intranätets Huvudflöde ser du vilken eventvecka det är.

  • Klustret Utforskar - nytt koncept för i höst där alla medlemmar lottats ihop i en duo och inspiration till att ordna ett event tillsammans utifrån tema, ambition och tidpunkt som passar dem. Om du saknar duo-kompis eller har frågor, hör av dig!

  • Event-coacher - om du har funderingar kring ett event i någon form; innehåll, upplägg, internt eller externt, praktiskt - fråga oss, vi vill gärna både öka antalet event, men också bidra till att det känns utvecklande för dig som ska ordna!

Vi vill gärna vara fler i Event-cirkeln, så bara hör av dig om du vill ansluta till oss. Nästa möte är 30/10, kl 16.00 på Welo.


Hållande strukturer

Claes (lead), Madelene, Maria S, Ulrika W, Heidi, Fatima, Stig

  • Vi gladde oss åt den stora uppslutningen, med många nya medlemmar, på höstens första Klustret-labb den 23 augusti. Efter labbet har vi bedömt att det verkar ha givit energi och riktning åt verksamheten i de olika cirklarna. Vi ser att det tas initiativ till aktiviteter och det kommer in nya medlemmar, och organisation och samordning verkar för närvarande fungera tillfredsställande.

  • Själva har vi föresatt oss att arbeta med en revidering av Klusterboken, vår “manual” för hur Klustret fungerar. Detta kommer att ta lite tid men vi hoppas kunna återkomma före årets slut om det.

  • Vi kommer inom kort att gå ut med datum för höstens andra Kluster-labb, håll utkik efter det!

Nästa koordineringsmöte är nu på fredag (20/10) kl 12 till 13.30. Välkomna fysiskt till Klustret eller online i Welo!



Inredningscirkeln

Karin/Annika (lead) Heidi, Marie-Louise


Fixarhjältinnor

Välkomna alla klustrare till en ny fixardag den 23 november kl 13-17.

För dig som inte kan hålla dig till dess kommer vi att ha en extra fixarträff inom kort. Idéer för mysighet, funktionalitet m.m. välkomnas. Vi är väldigt sugna på att göra iordning Insikten.


Den 28 september sammankallade Inredningscirkeln till en Fixardag. Vårt fokus då var att göra entrén mer inbjudande och att göra iordning skåpen under vår whiteboard i Arenan så att de kan användas av medlemmar.

  • Hyllor sattes upp ovanför stolarna i entrén. Tanken är att ha gröna växter och kanske någon Klustrig inspirerande tavla där. Det återstår fortfarande en del arbete.

  • Skåpen i Arenan: Vi skruvade ihop över- och underskåp och satte upp tyg som baksidor så att inte saker man lägger in där ramlar ut och så att man även kan rulla ut skåpen i rummet. Märkning av skåpen, samt en lista där man kan skriva upp sig på ett skåp, fixas denna vecka.

  • Vi började renovera det höga bordet. Johan H tog på sig jobbet att fixa benen så att de sitter fast ordentligt.

Så mycket hann vi och dessutom hade vi kul tillsammans!



Drift och underhåll

Ulrika A (lead), Gustav, Elin & Heléne

  • Vi har fortfarande en droppande kran på ena toaletten. Den andra kranen är bytt efter att Elin anmält den till fastighetsskötaren. Vi får ta en ny kontakt och påminna att även kolla den andra kranen.

  • Notera att ventilationen behöver ställas i manuellt läge på kvällstid om du är i lokalen. Kom då också ihåg att sätta tillbaka den på AUTO innan du lämnar lokalen. Instruktioner för ventilationen är uppsatt på 3 ställen i lokalen. Vi som har kurser i lokalen på kvällstid är inte helt nöjda med luften ändå, men vet inte om vi ska anstränga oss mer i denna fråga. Om du är ventilationskunnig och intresserad får du gärna höra av dig så gör vi en extra genomgång om ventilationen kan förbättras.

  • 5 nya brandvarnare är uppsatta i lokalen.

  • Karin har varit i kontakt med städfirman med synpunkter på städning. De har lovat att skärpa sig.

  • Kolla i Driftängeldokumentet: https://docs.google.com/document/d/1nNG41tcihOxGa6Qmok2inlEkTLa_qDvI/edit om du har blivit tilldelad en vecka att vara ängel på Klustret. Om du inte kan den vecka du blivit tilldelad. Fråga någon annan. Tillsammans hjälps vi åt att sköta vår fina plats. I dokumentet finns också vad som ingår i att vara en Driftängel.


Ekonomicirkeln

Johan L (lead), Alexander, Claes, Janna, Sofia A

  • Vi diskuterar just nu hur vi kan få in mer intäkter till Klustret. Det som diskuteras är fler medlemmar, fler event, mer intern- och extern uthyrning. Vi jobbar för fler medlemmar och mer aktivitet helt enkelt, samma som många andra cirklar.

  • Vi har pratat om att kommunicera mer och “roligare” internt om ekonomin för att öka upplevelsen av delaktighet, glädje och pepp. Tjoho!


Digitala cirkeln

Stefan L / Johan L (lead), Ola W, Terés, Susanne, Carina och Nina

Digitalcirkeln fortsätter att köra Klustret Online med incheckningar måndag, onsdag och fredag kl 8.30-8.50. På måndagar fortsätter vi med en faciliterad arbetsdag som pågår fram till lunch. Vi ses i Welo och vi önskar ALLA medlemmar välkomna dit.

Cirkeln har även skapat en struktur för hur vi kan utveckla arbetet i cirkeln med månadsvisa träffar. Resultatet av dessa träffar kommer att presenteras i kommande medlemsbrev.


52 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Klustret utforskar - ett nytt event-koncept för alla medlemmar

Hej alla Kluster-kollegor! Efter att under våren ha myst in oss i våra nya lokaler med en hel del interna och externa event vill vi nu öka trycket ytterligare. Eventcirkeln har därför glädjen att pres

bottom of page