top of page

Vi ses på Klustret!

Uppdaterat: 20 maj 2023

Våren är som vanligt en tid fylld av aktiviteter för de flesta, både i jobbet och privat. Vår gemenskap bygger på att vi träffas, även om vi inte sitter på Klustret och arbetar regebundet. Därför välkomnar vi med glädje konceptet "Vi ses på Klustret", återkommande träffar som gör det lättare för alla att ses under mer informella former och mer regebundet. Missa inte att lägga in i din kalender!

Andra nyheter: Cirkel-labb byter namn till Kluster-labb och kommer äga rum 4 ggr per år; ytterligare en möjlighet att delta och bidra till vår gemensamma agenda. Och kan man inte ses på plats på Klustret så fortsätter den digitala samvaron i Klustret Digital. Läs mer om detta och mer nedan!


Här är det senaste från cirklarna:


Kommunikationscirkeln

Magnus (lead), Sanna, Anna, Johan L, Annika, Johanna


Vi har fått ytterligare föstärkning i egenskap av Johan Lidman, varmt väkommen! På vårt senaste möte gick vi igenom vad som är prioriterade aktiviteter framåt, vad vi vill åstadkomma och vilka behov vi ser. De kändes kul och inspirerande! Många bra idéer kom fram men just nu är tiden lite knapp för oss att exekvera på dem före sommaren. Men så småningom ser vi framför oss en förenklad intern kommunikation, möjlighet för alla medlemmar att chatta och checka in, så att vi på ett enkelt sätt kan ta kontakt med varandra och ha koll på vilka som är på plats fysiskt och digitalt. Vi kommer även att ta in synpunkter på några av förslagen på Koordineringsmöten framöver.


Medlemscirkeln

Magnus (lead), Karin, Anette, Marie-Louise, Lotta, Jeanette


Eventcirkeln

Sofie (Lead), Loa (Co-lead), Gunilla, Harald, Lotta, Madelene, Maria, Marie, Nina, Per, Johanna

Här är noteringar från vårt senaste möte (9/5). Nästa möte är 25/5.

  • Konceptet “Vi ses på Klustret” blev beslutat på Cirkel-labb 5/5 med bakgrund i en önskan att träffa fler Kluster-kollegor på ett lättsamt och tillgänglig sätt. Upplägget är:

    • Måndag Online (alla måndagar)

    • Tisdagsfrukost (9/5)

    • Onsdagslunch (17/5, 14/6)

    • Torsdagsfika (25/5, 22/6)

    • Fredagsaw (2/6, 30/6)

Skriv in i din kalender bums så får du styrfart i din Klusternärvaro!

  • Och så här tar vi det vidare:

    • Facilitator/värd - Eventcirkeln bemannar med värdskap genom att sprida info, närvara och bidra med närvaro

    • Spridning/aktiviering: vi önskar att events blir mer synliga på intranätet, t ex genom en mer visuell kalender på intranätet, Kommunikationscirkeln tar det vidare. Kom gärna med förslag, men f f a hitta en rutin för att själv gå in och kolla på intranätet i Huvudflödet och Tips och tricks-cirkeln!

    • Samordna med em/kvällsevent - vi uppmuntrar andra och oss själva att förlägga andra events till de dagar det är en “Vi ses på Klustret”-dag

  • Vi värderar också om och hur vi kan aktivera “koncept” för att underlätta event-initiativ - upplägg som finns/förslag: Morning that matters, Fire-side-talk, The Week, Reparations-café, IDG Hub. Fortsättning följer, men hör gärna av dig om du vill använda eller utveckla något av detta vidare.

    • Vi vill dock uppmuntra till att ta kontakt med någon av oss om du har en idé men vill ha någon att samskapa med, bolla din idé, få koncept-coaching osv. Vi har prima resurser för det!


Hållande strukturer

Claes (lead), Madelene, Maria S, Ulrika W, Heidi, Fatima, Stig

  • Koordineringsmöte 22 maj - Fyll på med punkter i agendan på Welo, syftet med koordineringsmötet är att synka och skapa en helhetsbild, och bolla något som vi behöver hjälp att ta beslut om.

”Konceptet” Vi ses på Klustret! kom fram under cirkel labbet den 5 juni och är igång sedan 14 dagar😊

  • Incheckning online varje måndag kl.08.30-08.50 stående inslag på Welo

Rullande schema ( liknande det vi hade på Downtown Camper)

  • Tisdagsfrukost v23

  • Onsdagslunch v24

  • Torsdagsfika v21

  • Fredags AW v22

Ta med din egen frukost/lunch/fika/snacks för att inte göra konceptet beroende av att någon/några måste ha tid att inhandla och förbereda, det viktigaste är att vi dyker upp 😊

Event så som Koordineringsmöten/kluster-labb m.fl. planeras till samma veckodag som - Vi ses på klustret framgent!

· Koordineringsmöten 1 gång per månad och hela höst och vinter bokas upp redan nu

· Cirkel labb byter namn till Kluster labb och genomförs 4 ggr/ år. Varav en halvdag ges till varje kluster labb som startar upp terminen. Övriga två klusterlabb är 2 timmar som de vi haft hittills




Bild från onsdagslunchen den 17 juni, Bistro Klustret bjöd på vegansk kikärtsgryta, vegansk sallad med nötter, en tallrik med det som fanns i kylskåpet –”kolliocksblandning”, färska vårullar, wraps och soppa


Inredningscirkeln

(lead)? Karin, Heidi, Marie-Louise


Drift och underhåll

Ulrika A (lead), Karin, Elin & Heléne


Vi välkomnar Heléne Portnoff till Klustret och till Driftcirkeln.


För de som ännu inte vet det så finns ett sopnedkast i trappan. Bär ut hushållssoporna dit när det är dags!


Tack alla änglar som hittills tagit hand om alla ängeluppgifter! Vi vill samtidigt slå ett slag för dig som ännu inte signat dig för att vara Driftsängel att boka in dig i bifogat dokument.

Vi har tomt från vecka 21 och framåt så vi hoppas att det nu fylls på.

Vi har också förtydligat att ängeln inventerar att det finns mer än:

10 rullar toapapper

4 pkt kaffe

2 pkt mjölk med lång hållbarhet

4 pkt havremjölk

te, flera olika sorter


Klusterboken är också uppdaterad och det som nu står under Drift är det som gäller, förutom brand, som uppdateras snart av Heléne som påbörjat en brandgenomgång så att vi kan känna oss trygga i lokalen vad gäller brandföreskrifter och med brandsläckare. Vi återkommer när instruktionerna är klara.


En brandsläckare är nu inhandlad och står så länge i entrén med förhoppningen att den så småningom ska hamna på lämplig plats på en vägg. Även en brandfilt finns och ligger i förrådet tills vi bestämt var den ska sitta.


Ekonomicirkeln

Claes (lead), Alexander, Johan L, Janna och Claes


Efter ett första kvartal med ungefär noll-resultat (enligt plan) blev resultatet i april +16.000 kr. Några nya medlemmar och stigande intäkter från rumsbokningarna och event står för huvuddelen av ökningen. Vi har också varit duktiga med att löpande hålla kostnaderna i schack. Vi hoppas att ytterligare medlemstillströmning och än mer aktiviteter i lokalen bygger vidare på denna trend så att vi kan börja bygga den ekonomiska buffert vi vill ha för riktigt bra ekonomisk hållbarhet.


Studera gärna själva budgeten och utfallet i ekonomidokumentet som finns länk till på intranätets förstasida.


Digitala cirkeln

Stefan Lidbrink och Johan Lidman är båda lead, Ola W, Terés, Susanne, Carina och Nina

Klustret Digital har under perioden fortsatt med den populära digitala mötesplatsen och arbetsdagen som vi kallar Klustret Online och som finns tillgänglig i Welo för alla klustermedlemmar. Där ses vi för incheckning måndagar, onsdagar och fredagar 8.30-8.50.

På måndagar fortsätter vi under ledning av någon från Klustret Digital med en arbetsdag där vi jobbar tillsammans men var och en för sig. Hur går det till kan man fråga sig? Jo, vi inleder med fem minuter där vi delar med oss till varandra vad vi skall jobba med och vad vi vill uppnå under den kommande timmen. Sedan stänger vi av mikrofonen men har kameran på och var och en fokuserar på just sitt eget arbete. Efter arbetstimmen gör vi en kort genomgång av hur det gick för var och en. Sedan kör vi lite gemensamma rörelseövningar och en fikastund. Kvart över tio kör vi igång dagens andra arbetspass enligt samma upplägg. Vid halv tolv har vi ambitionen att ha ett lärpass där vi kan lära av varandras kunskaper och förmågor. De som vill kan sedan fortsätta med en gemensam lunch.

Det är en mycket uppskattad umgänges- och arbetsform som vi utvecklat under tre års tid och vi hälsar fler medlemmar välkomna. Vi har under den senaste tiden också jobbat med vår vision och mission med följande resultat.

Vision: En drömarbetsplats där alla klustermedlemmar kan mötas på djupet.

Mission: Vi är en gemenskap där människor kan skapa nära relationer, bygga tillit och vara sig själva. Vi utvecklar oss och provar nytt både personligen och professionellt i en trygg, strukturerad och inspirerande miljö.

Eller som en deltagare uttryckte det senast: ”Från sömnbehov till energikick – Klustret Online


Det var allt för denna gång! Skön helg önskar Kommunikationscirkeln! Vi ses på Klustret!







65 visningar2 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Höstmys

Klustret utforskar - ett nytt event-koncept för alla medlemmar

Hej alla Kluster-kollegor! Efter att under våren ha myst in oss i våra nya lokaler med en hel del interna och externa event vill vi nu öka trycket ytterligare. Eventcirkeln har därför glädjen att pres

bottom of page